רשימת קיצורי מקלדת
פתיחת תפריט ניידים

ספרייה ציבורית זכרון יעקב – גאוות הישוב!

ספרייה ציבורית זכרון יעקב – גאוות הישוב!

ראיון סיכום שנה עם מנהלת הספרייה לימור ביטון ויצמן

קודם כל, עבור אלו שעדיין לא מכירים אותך, תספרי בבקשה על עצמך, כמה זמן את מנהלת את הספרייה הציבורית? מה עשית לפני כן?

אני מנהלת את הספרייה הציבורית שנתיים ושלושה חודשים, לפני כן עבדתי בספריית המדעים המדויקים והנדסה באוניברסיטת תל-אביב, וכן ניהלתי את ספריית בית חינוך אופק, בית ספר אזורי גדול בקיבוץ עברון.

שנה לא פשוטה עברה על כולנו וכמובן על הספרייה. מה היה הדבר המאתגר ביותר ואיך הצלחת להתגבר?

אני נכנסתי לתפקידי ממש מספר חודשים לפני שפרצה מגפת הקורונה, ובתקופה הראשונה היינו בסגר כמו כולם, אך למרות הסגר המשכנו להעניק שירות גם מהבית, שירות לקריאת ספרים דיגיטליים ושירות ספרים קוליים. 

האתגר הגדול יותר בתקופת הסגרים היה לבנות מערך מורכב וחדשני עבור הקוראים להזמנת ספרים פיזיים בצורה של משלוחים. הבנו כי נוצר צורך חדש בשטח, אנשים היו בבית עם המון זמן פנוי, ורצו מאוד לנצל את הזמן ולקרוא, עוד ביום הראשון הוצפנו בהזמנות רבות שרק הלכו וגברו עם כל יום שעבר, צוות הספרייה וצוות המתנדבות שלנו עבדו ללא לאות ובמסירות רבה, על מנת להצליח ולספק לכולם את ההזמנות.

לי כמנהלת הספרייה ולצוות שלי היה חשוב מאוד להמשיך לתת ולהעניק שירות גם בתקופה קשה זו. דבר שאנו גאות בו מאוד והוא שאף הרחבנו והענקנו שירות עד הבית וזאת בשיתוף פעולה עם יחידת המתנדבים של המחלקה לשירותים חברתיים, הגענו עד לדלת הבית עם חבילות הספרים לחולים, למבודדים, לגיל הזהב, ולאוכלוסייה שהוגדרה בסיכון.

אלו פרויקטים מיוחדים החלו השנה בספרייה הציבורית ואלו תוכניות נמשכות?

תערוכת "הסיפור שלי" מגמת אומנות תיכון המושבה

יצרנו לפני שנה שיתוף פעולה ראשוני וייחודי עם מגמת אומנות של תיכון המושבה, ובספרייה מוצגת תערוכה שנקראת "הסיפור שלי", בתערוכה זו בחרו התלמידות ליצור גוף יצירות אשר מתבונן על הספר בכמה מובנים שונים. מצד אחד, הספר הינו חפץ פיזי בעל תכונות של גודל, מגע וצבעוניות. תוכו של הספר עשוי בדרך כלל מנייר, שהינו חומר הגלם והמצע הנפוץ היותר ליצירת אמנות. ככזה ניתן להתייחס אליו כחומר גלם - מצע ליצירה חדשה. מצד שני, המפגש עם הספר בעל ההיסטוריה, העיצוב המקורי של כריכתו, סימני הזמן המשניים ותוכן הייחודי לו, עודד את התלמידות לכיווני חקירה ונושאי תוכן חדשים. 

בתערוכה זו, בחרו התלמידות לאסוף ספרים אשר נמסרו למחזור על ידי ספרייה קיבוצית קטנה ולתת להם חיים חדשים. כל תלמידה בחרה ספר ישן מתוך הספרים שהובאו אל חדר האמנות ועשתה בו פעולות התערבות אמנותיות. מעניין לראות שפעולות אלו נעות על הציר בין התייחסות אל הספר כאובייקט חומרי לבין התייחסות מעמיקה אל תכניו הכתובים. הספרים, אשר נזרקו לפח ונאספו ממכולה, זכו לגלגול נוסף של חיים בפגישה זו עם תודעתן של האמניות הצעירות.

עיצוב סימניה ע"י מגמת אומנות של תיכון המושבה

בהמשך לפרוייקט התערוכה, הצענו לתלמידות המגמה פרויקט נוסף של עיצוב סימניה מיוחדת עבור הספרייה, שתחולק לכל המנויים. הן קיבלו חופש אומנותי לעצב כראות עיניהם סימניה בהשראת ספרים. ומתוך היצירות שלהן, נבחרה סימניה אחת שצוירה בהשראת אליס בארץ הפלאות. את הציור של הסימניה ציירה התלמידה ענבל זליג.

מסע של תגלית וחקר בספריה

השנה התחלנו פרויקט פיילוט חדש, בשיתוף פעולה עם ביה"ס החורש, לתלמידי כיתות ב', הפרויקט נקרא " מסע של תגלית וחקר בספרייה". 

התוכנית כוללת שישה מפגשים בספרייה לכל  כיתה, כאשר מטרות התוכנית הן בראש ובראשונה להכיר את הספרייה וללמוד איך משתמשים באוצרות הספרייה, להעניק להם למידה חווייתית ומסקרנת עם רצון לחקור ולהרחיב אופקים בעזרת משאבי הספרייה, שימוש באוריינות לשונית וחזותית, הקניית ידע וכלים לאיתור מידע, ולבסוף גם כתיבה של עבודת חקר קטנה.

את התוכנית מובילות ביחד איתי צוות הספרניות, אורה מטמור גורן וגלית טוטאי ששקדו ועמלו על התוכנית רבות, נסענו במיוחד לספריית הילדים באוניברסיטת חיפה כדי להעמיק וללמוד את הנושא בצורה יסודית, וכמובן שכל התוכנית נעשית בשיתוף פעולה מלא של הצוות החינוכי הנפלא מבית הספר החורש. אנחנו בימים אלה ממש בעיצומו של הפיילוט והתגובות עד כה לשמחתנו מאוד חיוביות.

תחרות כתיבה  "מילה במקום " לגילאי 18 ומעלה 

השנה התקיימה לראשונה תחרות כתיבה חדשה למבוגרים ששמה "מילה במקום", תחרות יישובית וארצית של סיפורים ושירים קצרים בראי המקום, התחרות התקיימה בחסות עמותת הליקון ובשיתוף פעולה עם יואל וירבה מעמותת זמארין. התחרות באה לתת מענה לעידוד והעצמה של כוחות וכשרונות מקומיים בתחום הכתיבה, השירה והסיפורת. 

השנה הספרייה הציבורית מארחת בין כותליה את אולפן עברית לעולים חדשים. בעיניי ישנה חשיבות סמלית גדולה לכך שלימודי השפה העברית מתקיימים דווקא בספרייה. אני נהנית לראות את תשוקתם של התושבים החדשים שלנו ללמוד ולגלות עולמות חדשים ואת שפת המדינה בה הם בחרו לחיות.

כמו כן אנו ממשיכים בפרוייקטים הקיימים בספרייה מזה שנים, כמו תחרות כתיבה לילדים בשיתוף כל בתי הספר, מועדון קריאה שקיים כבר 13 שנים בהובלתה הנהדרת של טובי נבו, מפגשי תרבות למבוגרים, סופרים וסופרות, ביניהם הסופרת רוית ראופמן, ישי שריד ושירי ארצי, מופע של אשכול נבו ודנה ברגר. מפגשי סופר וסדנאות מיוחדות לילדים ונוער, ממש בימים אלה סיימנו סדנת יצירת ספר פופ-אפ בהשראת ספרי הארי פוטר. פעילות למשפחות הורים וילדים הנקראת "בלשים צעירים", ועוד. 

אנו כל הזמן מרחיבים את אוספי הספרים, אוסף ספרי האנגלית שלנו השנה יגדל, בעזרתם ותרומתם הנדיבה של משפחת פלדמן, ועוד פרויקטים מצוינים ואהובים.

 קצת מספרים סטטיסטיים כדי לסבר את האוזן:

בספרייה הציבורית כיום 7,352 מנויים,

 האוסף שלנו כולל 76,740 ספרים

ובשנת 2021 היו עד כה 43,259 השאלות ספרים מודפסים.

בנוסף מספר ההשאלות הדיגיטליות גדל וצמח מאוד מאז פרוץ מגיפת הקורונה

ואנו עומדים על כ 4,000 השאלות של ספרים דיגיטליים וקוליים.

מה את מתכננת עבור תושבי זכרון יעקב, מבקרי הספרייה לשנה הבאה?

השאיפה היא להגיע לכמה שיותר מתושבי זכרון יעקב שאינם מכירים את שירותי הספרייה, רבים מהתושבים אינם יודעים כי מנויי הספרייה זכאים למשל לקבל מאיתנו קודים לקריאת ספרים דיגיטלית וכן לספרים קוליים, כמו כן רבים אינם מודעים לאירועי התרבות הנהדרים שלנו שמתקיימים במחירים שווים לכל נפש, או לשירותי הוייפי החינמיים.

 אני ממליצה בחום לכולם, לעקוב אחרינו ברשתות החברתיות, וכן להירשם באתר הספרייה לרשימת התפוצה ולקבל עדכונים שוטפים. בנוסף הייתי רוצה מאוד להרחיב בהדרגה את תוכנית הפיילוט שלנו גם לשאר בתי הספר ביישוב. ויש עוד תוכניות נוספות בקנה שמתבשלות להן.

מה היית רוצה לאחל לנו ולעצמך?

כיום ספריית הילדים שלנו שהיא ספרייה מאוד פעילה ותוססת, כבר מעט קטנה, יש ימים שספריית הילדים מאוד עמוסה, החלום שלי הוא שתהיה לי אפשרות בעתיד להרחיב אותה וליצור מרחבים נוספים הכוללים גם מרחבי למידה ועיון שקטים יותר וגם מרחבי משחק בנפרד.

מעבר לכך אני רואה היום שיש לחלק מן הילדים וגם למבוגרים רתיעה מספרים וכתוצאה מכך נוצר קושי במיומנויות בסיס של קריאה והבנת הנקרא, לכן חשוב לי ראשית לחבב עליהם ועל הוריהם את הפורמט העתיק יומין, אך רלוונטי יותר מתמיד גם לימינו אנו, שהוא הספר, לקרב אותם לעולם הספרים שפותח בפניהם עולמות שלמים של דימיון, סקרנות ויצירתיות, אוצר מילים, שיפור ופיתוח של כושר ההתבטאות והשפה, פיתוח וחיזוק הכישורים הרגשיים והחברתיים, ומיומנויות תקשורת, מעורר הזדהות רגשית ורגשי אמפתיה לגיבורי הספרים וכמובן הרחבת אופקים, ואלו הם רק חלק קטן מהיתרונות של קריאת ספרים.

 אני ממליצה בחום להורים במיוחד בכיתות א'-ד', אומנם הילדים כבר יודעים לקרוא בכוחות עצמם, אך הם עדיין בתחום ראשית הקריאה, תמשיכו בנוסף להקריא לילדים ספרים, אל תוותרו על הקראה! מעבר לכך שזה זמן איכות שלא יסולא בפז של הורה וילד, אחד על אחד, הערך המוסף הוא שהילדים נחשפים גם לספרים שלבד סביר להניח שהם היו מתייאשים לקרוא בכוחות עצמם, כי בגילאים הללו לרוב, יש פער גדול בין יכולת הקריאה העצמית של הילד שהיא עדיין נמוכה, לבין יכולת ההבנה הרגשית שהיא כבר מפותחת יותר, השיחה שנוצרת בין ההורה לילד סביב הסיפור היא חשובה לעין ערוך כי היא עוזרת לילדים לגשר ולתווך בין עלילת הסיפור לבין חייהם. 

אז אני מאחלת לכולנו שנבין ונפנים כמה חשובה ותורמת הקריאה לחיינו ונשכיל ליישם זאת בפועל למען עצמנו ולמען ילדינו.

בהזדמנות זו אני רוצה להודות מעומק הלב לכל צוות הספרייה על עבודתם המסורה, ולכל צוות המתנדבות והמתנדבים הנהדר שלנו שמלווה אותנו לאורך כל השנה ומסייע לנו בתחומים רבים ומגוונים בספרייה.